Site icon Express News

Спойлер – Що таке спойлер?

Спойлер це (альтернативне написання: спойлер) — аеродинамічний елемент, завданням якого є зміна напрямку або способу потоку повітря над транспортним засобом  (або з боків).

У випадку з цивільними автомобілями спойлери мають досить символічне значення і в першу чергу покращують естетичність автомобіля. Справжні спойлери можна знайти у високопродуктивних гоночних конструкціях (автомобілі різних формул, а також прототипи та автомобілі класу GT), у яких висока аеродинамічна притискна сила є одним із фундаментальних елементів функціонування проекту.

СПОЙЛЕР І КРИЛО – В ЧОМУ РІЗНИЦЯ?

Спойлерами часто вважають усі аеродинамічні елементи транспортного засобу, незалежно від їх форми та функціонування. Однак насправді існує кілька видів елементів цього типу. Це можуть бути елерони, встановлені в різних місцях кузова, або розгалужувач, що висувається з-під переднього бампера. Спойлери кріпляться безпосередньо до верхньої кромки корпусу і працюють, заважаючи повітряному потоку навколо нього (що створює різницю тиску та тиск у місці від’єднання).

Аеродинамічні профілі, віддалені від тіла, називаються крилами . Вони працюють за тим же принципом, що і крила літака, з тією різницею, що створювана ними підйомна сила спрямована не вгору, а вниз (як якщо б крило було перевернуте). У порівнянні зі спойлером, на додаток до іншого зовнішнього вигляду, крило також відрізняється тим, що створює більший опір руху. Однак це, у свою чергу, також підвищує ефективність аеродинамічної притискної сили.

ЩО ТАКЕ СПОЙЛЕР? ЧИ ВАРТО ВСТАНОВЛЮВАТИ?

Мода на великі спойлери на задніх автомобілях з’явилася в кінці 1990-х, але тільки після прем’єри першої частини “Форсажу” всі захотіли, щоб на кришці багажника в їх машині була велика прасувальна дошка.

Як працює спойлер?

Спойлер, як елемент аеродинаміки в автомобілі, не надто складний – його робота теж цілком логічна. Чи знаєте ви, як працює крило літака? 

Це великий аеродинамічний профіль, який завдяки своїй формі дозволяє літаку відриватися від землі та залишатися в повітрі. А тепер будьте уважні: крило літака в перерізі схоже на краплю, але сплюснуте знизу, і саме ця форма відповідає за специфіку дії крил літака. чому Тому що повітря в нижній і верхній частині крила має різні шляхи руху – довший у верхній частині та коротший у нижній. А тепер стає цікаво, адже форма верхньої частини крила зумовлює створення над нею зони низького тиску, нижчої за ті, що розташовані під крилом. Зона низького тиску прагне врівноважити тиск з нижньою частиною крила, тому в спробі вирівняти «виштовхує» крило (і весь літак) вгору. Форма внизу, однак, має тиск, подібний до атмосферного, тому не заважає роботі верхньої площини крила.

І чому я про це говорю? Тому що автомобільний спойлер працює за таким же принципом, але в зворотному напрямку – це означає, що крапля сплощена зверху і заокруглена знизу. Завдяки цьому тиск «тягне» крило і автомобіль вниз, покращуючи зчеплення. Однак, якщо ви помітили, що спойлери в автомобілях часто піднімаються вгору, то вітаємо, ви спостережливі – завдяки цьому вигину спойлер працює навіть краще, ніж якби це було засновано лише на маніпуляції тиском повітря. І – повертаючись до раніше згаданої теми висоти спойлера – коли повітря наповнене турбулентністю, спричиненою кабіною автомобіля, воно не “працює” так добре, як могло б, якби було цілим, і ось чому автомобілі ранніх років роботи над аеродинамікою, наприклад Plymouth The Superbird/Dodge Charger Daytona має такі високі спойлери.

Але навіщо тут спойлер?

Розумієте, відповідь на це запитання здається очевидною: покращити керованість автомобіля.

Тому що за допомогою спойлера можна багатьма способами покращити керованість автомобіля. Що ще цікавіше, спойлер здатний… зменшити аеродинамічний опір і знизити витрату палива?! Так, але спочатку давайте розглянемо більш очевидні способи використання спойлерів.

Для збільшення притискної сили

Це очевидно, і саме про використання спойлера зазвичай думають ті, хто отримує від тата прасувальну дошку і приклеює її до багажника свого Bora 1.6. Але, по-перше, якщо спойлер не має правильної форми, він нічого не зробить, а по-друге: спойлер потребує великої швидкості, щоб працювати, і ваш Bora зазвичай цього не досягає.

Для покращення стабільності

Не кожному швидкому автомобілю потрібна висока притискна сила. Деякі зосереджені на русі переважно прямо, і тоді стабільність важливіша за притискну силу, оскільки притискна сила збільшує аеродинамічний опір, що, у свою чергу, знижує швидкість. Ось чому Bugatti Chiron або Veyron мають досить плоске положення спойлера, а не значно розширене, як у гоночних автомобілів BMW E30 M3 або Skyline R32 GTR.

Для зменшення витрати палива

Це досить цікаво, адже зазвичай екологія чи економічність водіння – остання асоціація зі словом спойлер. Але так – спойлери також використовуються для поліпшення аеродинамічних властивостей даного автомобіля. Це чітко видно в Polo BlueMotion, який має великий додаток до заднього люка. Або в Mercedes IAA, у якого додатковий елемент у задній частині кузова висувався вище певної швидкості.

Щоб машина виглядала гарно

Це використання спойлера, яке більшість ентузіастів дуже болісно застосувати. А потім ті ж ентузіасти дивляться на Nissan S14 з пакетом 326 Power і течуть слини, хоча спойлер там мало спільного з аеродинамікою. Але це виглядає погано. Тож так, ви теж можете це зробити. Але це не означає, що ваш Бора з прасувальною дошкою крутий. Ні, не так – поверни татові дошку, бо він, мабуть, інтенсивно її шукає ( бо він щойно повернувся з нею після 10 років відсутності, звідти, напевно, такі дурні ідеї приклеїти прасувальну дошку на машину – прим. ред. ) прибув звідти, купуючи його, отримайте якісні диски та шини.

Як бачите, спойлери можуть мати різні форми та розміри…

…але як і людей – ми не дискримінуємо їх за зовнішність. І так, непогано було б представити види спойлерів, адже вони дуже різні.

Крило

Це найпоширеніший тип спойлера, головним чином тому, що він також забезпечує найбільшу притискну силу. Зазвичай зустрічається в двох варіантах:

  • Або це аеродинамічний профіль, встановлений на двох ніжках, як у випадку з Nissan R34 GT-R 
  • Або це аеродинамічний профіль, встановлений між ногами, як у Subaru Impreza WRX STi 

«Драг крило»

Це тип спойлера, який зазвичай використовується на автомобілях драг-конкурсу, тобто для їзди по прямій. Він не стоїть на «ніжках», а «виростає» із заднього краю автомобіля, покращуючи стійкість на високих швидкостях. І так, подібні спойлери іноді можна побачити на дрифтових автомобілях, наприклад, але там вони встановлені для стилю, а не для стабільності.

Елерон — це тип спойлера, який не дає великих аеродинамічних переваг, але виглядає просто неймовірно, і багато тюнерів пропонують такі доповнення до різних моделей. Згадайте тільки пакет Rocket Bunny для Nissan 240Z. По суті, елерони — це спойлери, які підкреслюють задній край багажника, надаючи йому більш сміливий вигляд. Махові пера також іноді називають «качиним крупом».

І я думаю, що це все для швидкого пояснення того, що таке спойлери.

Як бачите, спойлери бувають різних форм, розмірів, типів і призначень. Тому перед тим, як встановлювати спойлер на автомобіль, добре подумайте, чи варто його встановлювати і чого ви хочете досягти. 

РОЗУМІЮ! І ЩЕ ОДНА РІЧ!!!

Якщо хтось тобі каже, що тому, що у тебе передній привід, то спойлер – це дурість і ти повинен стукати собі в голову, то ти повинен стукати йому в голову. Бажано зі сковородою, розігнаною до швидкості, при якій спойлер був би корисним. Спойлери на передньопривідних автомобілях можуть здатися неінтуїтивними, оскільки задні колеса не передають потужність на асфальт. Але спойлер потрібен не тільки для передачі потужності на асфальт, але і для підвищення стійкості при проходженні швидких поворотів і швидких змінах напрямку.

І ще один цікавий факт на десерт:

У Ferrari одного разу сказали, що вони не збираються розміщувати виступаючі спойлери на своїх дорожніх автомобілях, тому що це порушує чіткість ліній і не виглядає добре. О так?

Exit mobile version